Over deze kaart

Op deze kaart staan de belangrijkste kenmerken van Collectief Tand 1000 van Menzis.
Wilt u meer weten? Leest u dan de polisvoorwaarden.
Let op: deze kaart gaat alleen over de tandverzekering en niet over de basisverzekering. Meer info: menzis.nl.

Welk soort verzekering is dit?

Een basisverzekering vergoedt niet alle kosten. U kunt deze kosten verzekeren met een tandverzekering. U kiest zelf of u een tandverzekering afsluit. Een basisverzekering is verplicht. Een tandverzekering is niet verplicht.

Wat is verzekerd?

Welke zorgkosten krijgt u vergoed? Dat leest u in het vergoedingenoverzicht.

De belangrijkste vergoedingen zijn:

Tandarts

U krijgt een vergoeding voor zorg van de tandarts.

U krijgt 100% vergoeding van elke rekening voor:

  • periodieke controle

U krijgt 75% vergoeding van elke rekening voor bijvoorbeeld:

  • consulten
  • vullingen
  • verdovingen
  • gebitsreiniging
  • fotos maken en beoordelen
  • wortelkanaalbehandeling
  • kronen, bruggen en implantaten
  • kaakgewrichtsbehandelingen
  • kunstgebitten/implantaten die uw basisverzekering niet
  • vergoedt
  • de wettelijke eigen bijdragen voor kunstgebitten
  • tandvleesbehandelingen
  • chirurgische behandelingen

Wij vergoeden maximaal  1.000 per kalenderjaar.

Voor kronen, bruggen en implantaten geldt een wachtijd van 1 jaar.

Orthodontie

Kinderen tot 18 jaar: vergoeding van 100% van elke rekening voor de gehele verzekeringsduur.

Vanaf 18 jaar: vergoeding van 100% van elke rekening, tot maximaal  500. Dit is een maximumbedrag per volwassene voor alle jaren dat u bij ons verzekerd bent.

Voor orthodontie geldt een wachttijd van 1 jaar.

Tandarts na een ongeval

U krijgt een vergoeding voor kosten van de tandarts na een ongeval. Wij vergoeden tot maximaal  10.000 per ongeval.

Wat is niet verzekerd?

Vergoedt de basisverzekering uw zorg? Dan vergoedt de tandverzekering deze niet.

U krijgt geen vergoeding voor:

  • tandheelkundige verklaringen en keuringsrapporten
  • niet nagekomen afspraken
  • uitwendig bleken van tanden en kiezen
  • snurkbeugels
  • algehele narcose
  • tandartsabonnementen.

Zijn er dekkingsbeperkingen?

Zorg die wel verzekerd is, vergoeden wij niet altijd helemaal. Dit noemen we dekkingsbeperkingen. Hieronder staat welke dekkingsbeperkingen er zijn.

Stuurt de zorgverlener voor uw zorg een veel hogere rekening dan de meeste andere zorgverleners? Dan vergoeden wij maximaal het tarief dat in Nederland normaal is voor deze zorg.

Heeft uw zorg, geneesmiddel of hulpmiddel niet de kwaliteit die wij voor u willen? Dan vergoeden wij deze niet volledig. In de polisvoorwaarden leest u onze kwaliteitseisen.

Toestemming

Voor tandartszorg na een ongeval heeft u vooraf toestemming nodig van ons. Heeft u geen toestemming, dan krijgt u geen vergoeding.

Wilt u meer weten? Leest u dan de polisvoorwaarden.

Wachttijd

Voor kronen, bruggen en implantaten en orthodontie krijgt u niet direct een vergoeding. Maar pas nadat u 1 jaar verzekerd bent. Dit noemen we wachttijd.

Wilt u meer weten? Leest u dan de polisvoorwaarden.

Waar ben ik gedekt?

U bent in Nederland verzekerd. Alleen de kosten van zorg geleverd in Nederland door een zorgaanbieder of leverancier gevestigd in Nederland worden vergoed.

Wat zijn mijn verplichtingen?

Verandert er iets in uw huishouden (zoals een adreswijziging, geboorte, scheiding of overlijden)? Geef dat aan ons door. Dat kan via Mijn Menzis of door te bellen met onze klantenservice.

Ontvangt u een rekening van een zorgverlener? Stuur deze dan naar ons. Dat kan via Mijn Menzis, de Menzis declaratie app of per post. Postbus 75000, 7500 KC, Enschede.

Hoe en wanneer betaal ik?

Iedereen van 18 jaar en ouder moet premie betalen.

  • Betalen kan via automatische afschrijving.
  • Betaal op tijd, dan voorkomt u extra kosten.
  • Het verplicht eigen risico kunt u in delen betalen.

U kunt kiezen hoe u betaalt:

  • per maand
  • per jaar

Wanneer begint en eindigt de dekking?

De verzekering begint op de datum die op uw polis staat. U kunt de verzekering elk jaar per 1 januari opzeggen. Zorg dat wij uiterlijk 31 december uw opzegging hebben ontvangen.

Hoe zeg ik mijn contract op?

U kunt opzeggen per brief of per e-mail. Postbus 75000, 7500 KC Enschede of via menzis.nl/contact. U kunt ook gebruikmaken van de overstapservice van uw nieuwe verzekeraar.